Bel ons
Bel direct voor een offerte
Bel 0348 - 474 664
Terug naar het overzicht
Datum: 23 augustus 2024
Auteur: Kevin Vonk

Seizoensgebonden verpakkingen: Boost uw verkoop met feestelijke flair

De vier seizoenen gaan vaak ook gepaard met veel gevoelens en emoties, zelfs in supermarkten en in de winkelstraten ziet u de schappen omgetoverd worden tot sfeervolle planken met seizoensgebonden en feestelijke verpakkingen.

Deze seizoensgebonden verpakkingen worden steeds populairder, vooral met de feestdagen aan het eind van het jaar. Winkelstraten en supermarkten vol met feestelijke kerst verpakkingen, of juist fleurig en licht tijdens de lente en zomermaanden. Seizoensgebonden of limited edition verpakkingen creëren een dynamische band met uw consumenten en houden uw onderneming top of mind.

Waarom seizoensgebonden verpakkingen?

Seizoensgebonden verpakkingen zijn een uitstekende manier om verkoop te stimuleren en om merkloyaliteit op te bouwen. Door consistent feestelijke verpakkingen en limited edition verpakkingen uit te brengen (zonder het origineel compleet te vervangen) blijft uw merk top of mind bij de consument. Onbewust kijkt de consument met ieder seizoen of de feestdagen uit naar de nieuwe sfeervolle verpakking. U speelt in op emoties en trends door up-to-date te blijven met de seizoenen.

Onderzoek toont aan dat meer dan de helft van de consumenten veel waarde hechten aan de verpakking, en de uitpakervaring van het product. Door uw merk stevig neer te zetten in uw verpakking bouwt u vertrouwen op, of het nu om een productverpakking of verzendverpakking gaat.

Voordelen van seizoensgebonden verpakkingen

Seizoensgebonden verpakkingen gaan gepaard met veel voordelen, zo verhoog je de aankoopbereidheid van de consument en stimuleer je impulsaankopen (als het seizoen voorbij is, is die limited edition verpakking ook weg!). Dit komt gedeeltelijk door een stukje kleurenpsychologie. Bepaalde kleuren hebben bepaalde associaties en roepen bepaalde emoties op bij mensen. Bijvoorbeeld:

  • Lente: groen, roze, geel
  • Zomer: lichtblauw, roze, pastelkleuren
  • Herfst: rood, bruin, oranje
  • Winter: (donker)blauw, wit, grijs
  • Kerst en nieuwjaar: rood, wit, groen, zwart, goud

Door deze kleuren per seizoen te gebruiken creëert u associaties gebonden aan dat seizoen, of u roept een feestelijke sfeer op door feestelijke kerst verpakkingen. Dit zorgt ook voor mogelijkheden om limited edition verpakkingen met eventueel speciale aanbiedingen op de markt te brengen of om een verpakking voor uw seizoensgebonden producten te ontwerpen. Een limited edition verpakking brengt een gevoel van urgentie met zich mee, omdat de verpakking na een tijdje ook weer weg is, of op = op (schaarste creëren).

Één nadeel van seizoensgebonden en limited edition verpakkingen, is dat het om een flinke investering vraagt als ondernemer. Verschillende verpakkingen voor verschillende seizoenen en feestdagen hebben een prijskaartje. Zodra er echter vier verpakkingen voor vier seizoenen gemaakt zijn, kunnen die ieder jaar herhaald worden.

Inspiratie voor seizoensgebonden verpakkingen

Kleuren mee veranderen met het seizoen

Een idee om seizoensgebonden verpakkingen te maken is om de kleuren van de verpakking mee te veranderen met het seizoen. Let hierbij wel op dat u de huisstijl van uw merk herkenbaar en gelijk houdt. Hebben uw producten een elegantere verpakking? (zwart/wit met alleen een logo) Verander dan alleen de kleur van kleine details zoals de kleine teksten of het logo. De verpakking oogt nét wat anders, maar nog steeds elegant en minimalistisch.

Gebruik foliedruk

Een manier om een verpakking een feestelijke uitstraling te geven is door het gebruik van foliedruk. Dit is een glimmend stukje folie wat over een logo of design van een verpakking gedrukt kan worden. Foliedruk kan in bijna iedere kleur, dus ook voor seizoensgebonden verpakkingen zijn er een hoop mogelijkheden.

Lees ook: Alles over foliedruk: geef verpakkingen een elegante uitstraling

Personalisatie

Vooral voor verzendverpakkingen is personalisatie een belangrijk voor klantenbinding en klantloyaliteit. Tijdens de feestdagen een leuke feestgroet op de doos laten drukken zorgt al voor een feestelijke en persoonlijke aanpak voor verpakkingen. De positieve boodschap op een verpakking roept positieve emoties op bij de consument, wat leidt tot positieve associaties met uw merk.

Lees ook: Voordelen van een custom verpakking – een must-have voor uw branding

Tips voor succesvolle seizoensgebonden verpakkingen

Seizoensgebonden verpakkingen zijn niet zo één, twee, drie neergezet, het maken en ontwerpen van zo’n feestelijke verpakking vergt veel planning en expertise. Houdt in ieder geval rekening met de volgende tips:

  • Plannen en voorbereiden: begin tijdig met het ontwerpproces en neem hier de tijd voor
  • Kies de juiste materialen en afwerking voor het seizoen of de situatie
  • Werk samen met experts: betrek designers en verpakkingsspecialisten

Een feestelijke verpakking bij De Voogt

Bij De Voogt Systemen maken we al meer dan 60 jaar allerlei verschillende verpakkingen. U kunt bij ons terecht voor verzenddozen, maar ook voor uiteenlopende productverpakkingen, mappen en ringbanden. Bent u benieuwd naar de mogelijkheden voor seizoensgebonden of andere verpakkingen? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Over de auteur
Kevin Vonk
Kevin Vonk

Al meer dan 17 jaar houd ik me bezig met de verkoop en productie van ringbanden, verpakkingen en drukwerk. Door deze jarenlange ervaring ben ik inmiddels een waardig gesprekspartner voor elke ondernemer en inkoper die opzoek is naar ringbanden, verpakkingen en drukwerk met top kwaliteit voor een goede prijs en korte levertijden.

Lees ook

Een fluweelzachte afwerking met soft touch mat laminaat
Een retro of vintage look creëren met een verpakking
5 tips voor het maken van een goede retail verpakking

Ontdek de 1001 mogelijkheden

U kunt het zo gek niet bedenken, of wij maken het mogelijk. Snelle feedback op uw vragen en ideeën? Mail, bel of bezoek ons voor een passende oplossing, oplage en afwerking van uw product.

Contact
Wij scoren gemiddeld een 9,7 op basis van 31 beoordelingen Feedback